Der findes masser af firmaer i Danmark, som man kan spørge om hjælp, hvis man har brug for en service. Der findes rengøringsfirmaer, der er eksperter inden for området rengøring, der findes kokke eller kokkefirmaer, der er specialister i at levere mad, og der kunne nævnes mange flere.
Derudover findes der også de større firmer, der tilbyder facility service.
Hvad er Facility Service?
Ordet facility kommer fra engelsk og betyder lethed eller mulighed, og hvis man tager det franske ord facile, som betyder let, får man en anelse om, at facility service handler om, at gøre service nemmere.
Det er overordnet også konceptet bag facility service, idet man ønsker at sammenfatte en række udbydelser inden for service, for at gøre det hele lettere for kunderne. I stedet for at kunderne skal ringe til et firma inden for ét specielt problem, og et andet inden for et andet specifikt problem, er ideen, at man kontakter ét firma, der så kan levere hjælp inden for flere forskellige områder.
Det kunne f.eks. være områder som generel rengøring, drift af kantine, vedligeholdelse af grønne områder, snerydning, postomdeling, eller andre slags service i den dur.
Facility service er altså oftest et tilbud, der ikke kræver en nødvendig viden eller indblanding fra kunden. Selvom man måske tilbyder drift af kantine på en skole, behøver man ikke indgå i personalemøder eller vide noget om skolens drift generelt. Hvis et firma pludselig skulle ind over private eller fortrolige dokumenter eller møder, ville det straks være en meget anderledes og kompliceret sag og derfor for besværlig. Til service der kræver adgang til sådanne ting, er det nemlig vigtigt, at kunden – i dette eksempel skolen selv – personligt bestemmer, hvem der skal varetage sådanne opgaver.
Er det en god eller dårlig ide?
Facility Service er ikke så udbredt i Danmark, men det betyder nødvendigvis ikke, at det er en dårlig ide. Men der er – som der næsten altid vil være – to sider af samme sag, så hvorvidt facility service er en god eller dårlig ide, kommer an på den enkelte.
Et argument for, at facility service kunne være en god ide er, at det for forbrugeren i fremtiden bliver meget lettere, hvis man ikke skal henvende sig et nyt sted med et specifikt problem. Har man et eller flere problemer, behøver man ikke bekymre sig for, om firmaet dækker det pågældende område. Går firmaet ind for facility service, vil de nemlig kunne løse alle mulige slags problemer inden for en lang række områder, som ikke nødvendigvis har så meget med hinanden at gøre.
Det kan dog også være en ulempe for leverandøerne og firmaerne, som har specialiseret sig i en bestemt ting. De vil nemlig opleve, at større firmaer med facility service vil overtage deres arbejdsområder, og det kan risikere at udkonkurrere dem, så de bliver nødt til at lukke. Hvis et andet, større firma kan klare ens lille område plus en masse andet, og er de førstevalget hos kunderne, er der ikke langt til lukketid for de mindre virksomheder. De vil nemlig ikke kunne følge med.